Kell egy hely, ahol minden iskolás megnézheti és kipróbálhatja a konyhakerti növények ültetését, nevelését, betakarítását. Az iskolakert emellett élelmiszert termel és együttműködést fejleszt.
Nagy megtiszteltetés számomra, hogy szakmai tanácsadóként és a program fővédnökeként részt vehettem az első új iskolakert munkálataiban. A megújuló Iskolakert program célja, hogy a túlzottan urbanizálódott, természettől elidegenedett állapotból visszavezesse az ifjúságot a természetes környezet megismeréséhez, miközben a gyerekek kézzelfogható, gyakorlati tapasztalatot is nyerhetnek a munkáról, értékek előállításáról, gondozásáról és védelméről. Az iskolakert egy olyan öko-szemléletű oktatási és nevelési teret jelent, ahol azoknak a tanulóknak, akik a környezettől szinte teljes elszigeteltségben töltik idejük jelentős részét, az iskola gyakorlati foglalkozásokat kínálhat.
A megújuló Iskolakert Program első állomása a budapesti Bornemisza Péter Gimnázium, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola területén – a Nádland Kft.-vel való együttműködésnek köszönhetően – hat hónapos előkészítés után és közel kétmillió forintos beruházással valósult meg. Horváth András oktatási főigazgató a kezdetektől fogva támogatta a kert ötletét.
Dr. Bálint György a program fővédnöke és Horváth András oktatási főigazgató
Ez az iskola már régóta kereste az alkalmat egy iskolakert megvalósítására, amely több tantárgy (mint például a környezetismeret, technika, biológia) oktatását is hatékonyan, élményszerűen és örömteli módon tudja támogatni. A foglalkozások korosztályonként más feladatokat tartalmazó, egymásra épülő blokkokból állnak és könnyen alkalmazhatók pedagógiai eszközként a nebulók fizikai, szellemi adottságainak megfelelően.
Bálint Gazda és Lukács József, a Nádland Kft. ügyvezető igazgatója
Az Open Gates Hungary tudósítása szerint az április 23-i rendezvényen a követezők hangzottak el:
„A környezettudatos szemléletmód gyakorlati tapasztalattal, munkával való megalapozása lényeges, hiszen csak elméleti síkon nem lehet életre szólóan elültetni a fiatalokba a felelős, gondoskodó magatartás magvait" – húzta alá az oktatási főigazgató a tankert átadó ünnepségén. Hozzátette, a kert lehetőségei az iskolakerítéssel sem érnek véget. Ha igény van rá, akkor a kerti tevékenységekbe – például családi nap keretében – a szülők is bevonhatók, így nagyobb közösségek is részesülhetnek a kert örömeiből
„Amikor kisgyermekek megkérdezik, hogy a főzelékben levő kis zöld golyókat melyik gyárban készítik, akkor a kertész emberben megszólal a vészcsengő" – emlékszik vissza Bálint Gazda, hogy miért is elevenítette fel az iskolakert mozgalom ötletét.
„Az iskolakert a tanítás, a szemléltetés kiváló eszköze, olyan konyhakerti és ökológiai bemutatótér, ahol a tanulók a természethez közelebb kerülve megismerhetik és elsajátíthatják a kertészeti, növénytermesztési alapismereteket. A gyakorlati foglalkozásokon a háztáji zöldségek, gyümölcsök és dísznövények termesztési, gondozási munkáiból vehetik ki az ifjak a részüket, korosztályuknak megfelelő feladatok alapján. A nevelési-oktatási program mellett a diákok belelátást kapnak a természetes környezetbe, amely lehetőséget nyújt számukra a kerti növény-, rovar- és madárvilág testközelből való megismerésére".
Az esemény fővédnöke, dr. Bálint György a megújuló „Iskolakert program" inspirálása és szakmai támogatása mellett az iskolakert koncepció kidolgozásában és országos népszerűsítésében is tevékeny részt vállalt. „A korábbi hazai tapasztalatokra és modern külföldi példákra építve a gyerekek számára szinte folyamatos kihasználtsággal működő kerte(ke)t tervezünk. A magas ágyásokban a hónapos retek, saláta, zöldhagyma helyére rögtön be lehet majd ültetni a paradicsomot, paprikát. A magasított ágyásokba hamarabb kiültethetők a növények, gyorsabb és látványosabb a fejlődésük. Előnye továbbá, hogy kis helyen sok mindent meg lehet mutatni, sőt még az idősebbek, fogyatékkal élők számára is megkönnyítik az ismeretszerzést illetve a munkát."
A kert minden arra alkalmas adottságú iskolában megvalósítható és üzemeltethető – ez által a program országos szinten is alkalmazható. Az ebben a programban első, gyakorlatban is megvalósított iskolakert ötlethez a visszajelzések alapján országszerte több intézményvezető is csatlakozna, sőt felmerült, hogy a közös tapasztalatok alapján születő tananyagjavaslatot örömmel megosztanák az Emberi Erőforrások Minisztériumával is – zárta az ünnepséggel egybekötött tájékoztatót Horváth András oktatási főigazgató.
Fotók: Juhász Tamás