Lesznek-e ismét iskolakertek?

Lesznek-e ismét iskolakertek?

Hol születnek ezek a kis, zöld golyócskák, mama? A konzervdobozban? – kérdezte a négy éves Krisztina, miközben szorgalmasan kanalazta a vasárnapi ebéd zöldborsó levesét.

És a kérdés nem volt indokolatlan, mert a kisleány nem látott borsónövényt se a budai villakertekben, se a Nyíregyházán lakó nagymama felé autózva az út melletti táblákon. Lehet, hogy a papája se tudta volna megmondani neki, ha éppen egy borsóval bevetett tábla mellett haladtak el!

Külföldön járva és gyerekekkel beszélgetve gyakran voltam kénytelen megállapítani, hogy sokkal jobban ismerik a növényeket, az állatokat, a hegyeket, a patakokat – és általában a természetet – mint (tisztelet a kivételnek!) a mi gyerekeink és unokáink. Megkérdeztem ottani pedagógusokat, akik egyhangúlag azt állították, hogy ebben nagy érdemei vannak az iskolakerteknek. Próbáltam visszaemlékezni diákkori élményeimre és megelevenedtek előttem a természetrajz órák az akkor még "elemi iskolának" nevezett általános iskolámban, ahol a tanító néni gyakran felszólította az osztályt, hogy hozzanak magukkal az otthoni kertből valami növényt, magot vagy palántát, esetleg egy cserép virágot. És a tanterem ablakában mindig állt néhány cserép virág, a falakat pedig díszítették futónövények.

iskolakertek lesznek e 04

Arra pedig már részletesebben emlékszem, hogy a gyöngyösi gimnázium udvarának egy részét iskolakert foglalta el, ahol Bauer Ede tanár úr szorgalmasan gyűjtötte a közeli Mátra hegység jellegzetes flóra elemeit és mindazokat a növényeket, amelyekről tanultunk, illetve amelyeket a környéken termesztettek. Én is ott ismertem meg a gyógy-és fűszernövények többségét és még ma is emlékszem rá, hogy melyik parcella melyik sarkában állott egy lestyánbokor!

Ezért örülök mindig, ha arról hallok, hogy virágzik, gazdagodik a tarnabodi Tanoda mellett létesített iskolakert és remélem, hogy országszerte ismét lesznek ilyen "élő taneszközök". Mert nem is olyan régen – néhány évtizeddel ezelőtt – még a tanintézmények működési szabályzatában írták elő a tankertek létesítésének kötelezettségét, aminek következtében a városi és a falusi általános és középiskolák mellett voltak iskolakertek. Sajnos, az utóbbi időben megritkultak az iskolakertek: talán kevesebb lett a hely és kevesebb lett a pedagógusok ideje is. Nagy kár, mert ezzel kevesebb lett egy tartósan megőrizhető gyerekkori emlék az emberek életében!

iskolakertek lesznek e 03

Az kétségtelen, hogy iskolakertet telepíteni, de különösen fenntartani nem jelentéktelen feladat! De nem is megoldhatatlan. Nagyon fontos, hogy a kert az iskola területén vagy hozzá igen közel legyen azért, hogy a tanóra egy részét ott lehessen tartani, vagy onnan lehessen valamilyen szemléltető eszközt behozni. A kert megtervezésébe és kivitelezésébe bizonyára nem lesz nehéz feladat bevonni a szülői munkaközösség tagjait, akik munkával és anyaggal segíthetnek a szép és hasznos feladat megvalósításában.

A terület talaját célszerű igen gondosan előkészíteni, hiszen a legtöbb növény a tápanyagokkal jól ellátott, morzsalékos talajon érzi jól magát. Nagy előny, ha a kert öntözhető is! A kertet 1-2 négyzetméteres parcellákra ajánlatos osztani úgy, hogy minden oldalról jól megközelíthetőek legyenek, ami a növények ápolását és a pedagógusi munkát is zavartalanná, kellemessé és eredményessé teszi.

iskolakertek lesznek e 02

Ahogy a kertészek szokták mondani: egy kert soha sincs teljesen készen és egy kertész soha sem elégedett! Ez a szabály érvényes az iskolakertekre is, amelyeknek a telepítését a legismertebb és a leggyakoribb növényekkel szokták elkezdeni és ezek az évek folyamán, gyarapodnak, az iskolák között "cserekereskedelem" alakul ki, gyakran az a gond, hogy egy új növény csak akkor fér el a kertben, ha egy régit elajándékozunk. A fejlesztés pedig szinte határtalan: lehet sziklakertet építeni, tavat, mocsarat létesíteni, lugast nevelni és semmiképpen se szabad megfeledkezni a madárvédelemről, az etetők, az itatók a fészekodvak kihelyezéséről.

És az se nagy baj, ha akad egy tarkára festett kerti törpe, amely a kert egyik kiemelkedő pontjára állítva, éjjel és nappal vigyázza a kert rendjét és sértetlenségét. Még nevet is lehet adni neki!

Ehhez kíván sok vidámságot és jó munkakedvet tanárnak és tanulónak!