Miből nyerünk elegendő vitamint?

Miből nyerünk elegendő vitamint?

Nem csak változatosan, hanem okosan is kell válogatni az élelmiszereket ahhoz, hogy tavasszal erős maradjon a szervezetünk.

Aki most beül egy koncertterembe, vagy színházba, az mást se hall, mint köhögést, krákogást, tüsszögést, orrfújást, mert a közönség javarészt éppen kilábalt az influenzából, vagy éppen most jelentkeznek a betegség elő tünetei. Nem panaszkodhatunk az időjárásra, mert a december és a január enyhesége némileg csökkentette a fűtési költségeinket, viszont a kertészek, a gazdák és az erdészek gondjait csak fokozta azzal, hogy a kártevők száma nem igen csökkent, és tavasszal gondos, alapos védekezésre lesz szükség.

Túléltük tehát a telet, de előttünk áll még a tavasz, amely hozhat kellemetlen meglepetéseket!

Most azonban nem ezekkel, hanem a lakosság egészséges táplálkozásával szeretnék foglalkozni, igyekezve elkerülni azt a régi, bölcs mondást, amely szerint a suszter maradjon a kaptafánál!

Tél végére kiürülnek a készleteink!

A táplálkozástudomány avatott képviselői nem győzik hangoztatni, hogy februárra már kifogyott az emberi szervezetben nyáron és ősszel felhalmozott vitaminkészlet, ezért a fertőző betegségek gyorsabban terjednek és veszélyesebbek, mint amikor bőséges napsugárzás, vitamin és hormonkészlet álla szervezet rendelkezésére. Ezért nagyon fontos népegészségügyi szempontból is, hogy a tavaszi hónapokban is fogyasszunk vitamindús táplálékot.

Tárolt saját vagy friss bolti gyümölcsöt?

Akinek van a kertjében egy bőven termő téli alma, vagy téli körtefája, annak a kamrájában még bizonyára tárolnak valamennyi gyümölcsöt. Ezeket gondosan át kell válogatni és a romló egyedeket elkülöníteni, mert egymást is megfertőzhetik. Most már itt az ideje, hogy a birsalmát/körtét is feldolgozzák és a naspolyát is elfogyasszák, de nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a jelenséget, hogy a hónapokig tartó tárolás ideje alatt a gyümölcsök tekintélyes mennyiségű vitamintól válnak meg. A korszerű kereskedelem azonban ma már sokféle déligyümölccsel áll a fogyasztók rendelkezésére. Nem volna azonban célszerű megfeledkezni arról, hogy a termőhelyén korán leszüretelt citrom, narancs, grépfrút, banán, ananász stb. a szállítás ideje alatt éppen annyit veszít a biológiailag legértékesebb vegyületeiből, mint a hazai gyümölcsök.

Jusson eszünkbe néhány zöldség!

Ne feledkezzünk meg a téli hónapokban a nagyon értékes beltartalmú zöldségfékről sem, amelyek között a legkedveltebb a savanyított káposzta; ebből nem csak kiváló ételek készülhetnek, hanem értékes saláták és tésztafélék (pl. káposztás rétes) is. De figyelem! A szervezet által hasznosítható C-vitamin csak a hordóban érlelt, tejsavas erjedés során marad meg, az ecetsavval savanyított káposztában ez nem garantált!

Ami a legjobb választás lenne...

Nagy kár, hogy a jelentékeny vitamintartalmú, télálló zöldségfélék, mint pl. a póréhagyma, a mezei saláta és a leveles kel nem keltette fel a kertészkedők érdeklődését, termelésük nem igen terjed, pedig jól illeszkednek a kiskerti zöldségtermelés rendszerébe.

Leveles kel

A leveles (fodros) kel például másodnövényként termelhető, dekoratív látványossággá fejlődik és a leveleit a szükséges tempóban lehet betakarítani.

Ajándékötlet: Egy doboz vitamindús gyümölcs, vagy zöldség kedves és értékes ajándék lehet minden barát és ismerős részére!

Ha tetszett a cikk, kövesd Bálint gazdát a Facebookon is!

BEZÁR

Vélemény, hozzászólás?